Subiektywny ranking książek z serii "Assassin's Creed" - część III

 O Asasynach na kartach powieści część II


   

        W końcu nadszedł ten dzień, zajęło mi to półtora miesiąca, ale właśnie dziś zaprezentuję Wam finałową piątkę rankingu książek z uniwersum Assassin's Creed. Są to książki bardzo dobre. a o dwóch można śmiało powiedzieć, że świetne. W piątce tej jest taki ścisk pod względem jakości, że miałem problem z poszczególnymi miejscami, więc często decydowały detale. Zapraszam Was zatem po raz ostatni na ranking asasyńskich powieści.



5. "Assassin's Creed: Tajemna krucjata"




Moja ocena: 7.5/10
Ocena z Lubimy czytać: 7.3/10

        Trzecia książka z serii, lecz opierająca się na pierwszej części z gier Ubisoftu. "Assassin's Creed" w świecie gier wideo, jednak miał pewne wady, które moim zdaniem w książce zostały nieco poprawione. Chodzi mi mianowicie o zabójstwa Altaira. W grze było to nieco nużące, likwidacje nie były urozmaicone i polegały na zebraniu informacji oraz zabójstwie celu. W książce zostało to przedstawione ciekawiej bez utraty cennych wątków. Ponadto, poznajemy nieznane dotąd etapy życia głównego bohatera. Dorastamy z nim, widzimy jak pnie się po szczeblach w Zakonie, aż do kresu jego życia. Być może część rzeczy została poruszona w innych grach z Altairem w roli głównej, nie mogę jednak tego potwierdzić, gdyż grałem jedynie w "Assassin's Creed", a istnieją pomniejsze gry z tym Mistrzem Asasynów. 

       Pierwsza część książki może nie zachwyca, ale druga jest o wiele lepsza. Ponadto, jest tutaj również wątek miłosny, który dosyć mocno rzutuje na fabułę, co nie jest codziennością w książkach o Asasynach. Podobało mi się także opisanie Fragmentu Edenu, które było lepsze niż w poprzednich częściach, dzięki czemu laicy mogą pojąć prawdziwą potęgę Jabłka, czytając książkę. Na plus również sposób snucia tej historii, jest ona opowiadana przez Niccolo Polo, ojca Marco, swojemu bratu, dzięki czemu nie ma negatywnego odczucia przy przeskokach czasowych, a czasy współczesne Niccolo fajnie rozwiązują niektóre tajemnice i spajają całe uniwersum.

        Reasumując, "Tajemna krucjata" to naprawdę solidna książka, którą warto przeczytać. Mam do niej sentyment, również dlatego, iż była to pierwsza kupiona i przeczytana przeze mnie książka z tego uniwersum. Jeśli lubicie czasy krucjat oraz fajne przygodówki to serdecznie polecam.


4. "Assassin's Creed: Czarna bandera"




Moja ocena: 7.5/10
Ocena z Lubimy czytać: 7.5/10


        Część fanów uważa "Czarną banderę" za najlepszą książkę o asasynach, a jej growy odpowiednik za najlepszą odsłonę serii. Z żadnym z tych stwierdzeń się nie zgodzę, ale o gustach się nie dyskutuje. Co nie zmienia faktu, że ta powieść to kawał solidnej powieści. Niestety, autor znów powrócił w niej do swoich złych nawyków z pierwszych książek z tego uniwersum, a mianowicie upchnął za dużo akcji na zbyt małej ilości stron. Dostajemy przez to przeskoki czasowe i to nie w momencie, gdy główny bohater znajduje się na statku i autor postanawia oszczędzić nam szczegółów podróży. Otóż nie, przeskoki dostajemy na przykład gdy Edward Kenway ląduje w oceanie z dala od statku, a w następnej scenie jest już cały i zdrowy na "Kawce" pośród swojej załogi. Do tego cierpią również opisy walk, których często nie ma. Ale nie skupiajmy się tak na negatywach. Największym plusem całej książki jest wspomniany już Edward Kenway i jego przygody pośrod, najpierw korsarzy, a następnie piratów. Zwiedzając kawał świata z tym charyzmatycznym bohaterem, nie sposób nie bawić się przynajmniej dobrze. 

       Również fajne są w tej powieści nawiązania do postaci historycznych oraz rzeczywistych wydarzeń, za co zawsze ceniłem tę serię. Konflikt między Asasynami oraz Templariuszami jest tutaj bardzo dobrze widoczny, to jeszcze nie te czasy, gdy książki nie miały w sobie nic z Asasynów. Oczywiście całość fajnie łączy się z uniwersum, dzięki postaci Edwarda Kenwaya, potomkowie którego stawali po różnych stronach barykady w konflikcie Zakonu z Bractwem.

        Piraci, fajna przygoda, charyzmatyczny i urzekający posłaniec śmierci, czyli pirat, awanturnik i asasyn w jednym, tak podsumować można "Czarną banderę". Jeśli lubicie ten zestaw to sięgnijcie po tę książkę i najlepiej miejcie rum pod ręką.


3. "Assassin's Creed: Objawienia"





Moja ocena: 7.5/10
Ocena z Lubimy czytać: 7.4/10


        Zdecydowanie moja ulubiona książka o Ezio Auditore da Firenze i godne zakończenie trylogii o włoskim mentorze asasynów. Tym razem Ezio wyrusza na Bliski Wschód, by odszukać legendarną bibliotekę Altaira Ibn-La'Ahad. W tym celu musi odszukać pięć kluczy ukrytych w Konstantynopolu, jednak jego wrogowie nie śpią. "Objawienia" to naprawdę bardzo dobra powieść, choć mój odbiór może być nieco zaburzony z tego powodu, iż nigdy nie grałem w "AC: Revelations" pomimo, że grę posiadam. Nie zmienia to faktu, że świetnie się przy niej bawiłem i dla mnie zasłużenie znajduje się na podium tego zestawienia, co prawda na najniższym stopniu podium, ale z następnymi dwoma powieściami ciężko konkurować.  
    
        W tej książce naprawdę dużo rzeczy może się podobać, od głównego bohatera, przez postaci poboczne, aż do fabuły i opisów. Fajnie, że autor prócz wtrętów z języka włoskiego, dodał również te z tureckiego, dzięki czemu na końcu otrzymujemy spory słowniczek obcych słów. 

        Warto sięgnąć po tę powieść, choć przy niej jest ten problem, iż warto jednak przed nią przeczytać poprzednie części o Ezio, które w rankingu zajęły dalsze miejsca.


2. "Assassin's Creed: Herezja"



Moja ocena: 8/10
Ocena z Lubimy czytać: 7.8/10


        Przez dużą część fanów, "AC: Herezja" uważana jest za najlepszą książkę z uniwersum i wcale im się nie dziwię, jednak moje serce skradła inna powieść. Bardzo dużym plusem "Herezji" jest to, iż nie opiera się na żadnej z gier, a jest całkowicie oryginalną historią, choć nadal powiązaną z uniwersum. Dzięki postaciom mamy połączenie całości z grami, innymi książkami oraz filmem. Całość, czyli koncept oraz wykonanie, jest dobra i ciekawa. Dzięki tej historii możemy spojrzeć na konflikt z perspektywy Templariuszy oraz ich badań nad Fragmentami Edenu. Co ciekawe, przodek użytkownika Animusa nie jest pełnoprawnym żadnego z bractw. Prócz wątku współczesnego, gdzie głównym bohaterem jest Simon, naukowiec w szeregach Abstergo, bardzo ciekawe są wspomnienia przodka Simona, Gabriela, towarzysza Joanny d'Arc. Zarówno czasy wojny stuletniej, jak i sama historia Dziewicy Orleańskiej są tak opisane, że czuć klimat.

        Ciekawostka: kilkukrotnie zostaje w książce wspomniane, że gry Abstergo produkowane w Montrealu są tak świetne, co jest oczywistym nawiązaniem do Ubisoft Montreal, produkującym gry z serii "Assassin's Creed". Trochę to śmieszne, takie chwalenie własnych gier.

        Tę powieść spokojnie można za bardzo dobrą, według niektórych pewnie nawet za świetną. Jak dla mnie jest to must read dla fanów "Assassin's Creed", bo dobrych historii w tym uniwersum nigdy za wiele.


1. "Assassin's Creed: Porzuceni"




Moja ocena: 8/10
Ocena z Lubimy czytać: 7.3/10


        Jestem świadom, że to niepopularna opinia, ale dla mnie zwycięzca mógł być tylko jeden, czyli "Assassin's Creed: Porzuceni". Kolejna niepopularna opinia ode mnie: lubię "Assassin's Creed III" i Connora. Była to pierwsza gra z serii, w którą grałem, więc zawsze będę mieć do niej sentyment. Bardzo podoba mi się ukazanie historii znanej z gry z perspektywy Templariuszy, a mianowicie Haythama Kenwaya, czyli ojca głównego bohatera. Ponadto, nie jest to jedynie ukazanie fabuły z gry, a pokazanie całego życia Haythama, od młodości, przez szkolenie, aż do życia w Koloniach. Całość napisana jest jako pamiętnik, przez co czyta się to przyjemnie i fajnie. Dzięki temu również przeskoki czasowe nie są zbyt odczuwalne, choć w pewnym momencie autor dosyć szybko przeskoczył pewien etap życia, jakby chciał znów wrócić do snucia swojej opowieści.

        Do tego, nie przepadam za narracją pierwszoosobową, choć w przypadku pamiętnika jest to zrozumiałe i jestem w stanie to zaakceptować i zrozumieć. Tę powieść spokojnie mogę nazwać świetną i naprawdę ją polecam, choć by ją do końca zrozumieć i docenić należy poznać historię Connora z gry.



        To już koniec rankingu książkowych odsłon "Assassin's Creed". Jestem świadom, że nie jest on idealny, ale starałem się dla Was i mam nadzieję, że to docenicie. Gdy będą wychodzić kolejne książki AC, a Insignis wyda je w Polsce, będę starał się aktualizować ten ranking. Zapraszam na inne moje posty na blogu oraz Instagramie.

Komentarze

  1. Nigdy nie grałam, ani nie oglądałam ani nie czytałam nic związanego z Assasin's Creed, ale w sumie chętnie bym to kiedyś zmieniła, zwłaszcza w kwestii czytania :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty